BİZİ TAKİP ETMEK İÇİN TIKLAYIN

                
 21.11.2017 YOZGAT'IN ve YOZGATLININ GAZETESİ SIK KULLANILANLARA EKLE  
 
 
Arama
 
Google
 
Şu anda
:
226
Dün
:
4601
Toplam
:
13183251
A'dan Z'ye A.Kadir ÇAPANOĞLU
AMASYA KALESİ MACERASI
capanoglukadir@yahoo.com.tr
Değerli okurlar yine mübarek (bereketli) ramazan ayı geldi. Ramazan denince aklıma hemen Amasya gelir. Bizim çocukluğumuzun Amasya’sında ramazan ayı çok güzel ve renkli geçerdi. Şehir bandosu iftar ve sahur da kaleye çıkar o günlerin sessiz Amasya’sında bir saat günün sevilen şarkılarını çalardı. Bilhassa sahurda uzaktan gelen bu müzik çok hoşumuza giderdi. İftardan önce de elimizde yumurtalar ile fırında pide kuyruğunda olurduk.

1959-1961 yıllarında babamın memuriyeti dolayısıyla üç yıl kadar Amasya’da bulunmuştuk. Kardeşim Haluk ve ben Amasya lisesinde okuyorduk. Rahmetli babamız da İş Bankası şubesinin muhasebe şefiydi, müdür olmadığında yetkisi gereği şubeyi o temsil ederdi. Şubeyi teftişe iki genç müfettiş gelmişti. Şehri tanımak, çevreyi gezmek istiyorlarmış. Şube müdürü de annesinin rahatsızlığı nedeniyle Adana’ya gitmişti. Genç müfettişleri gezdirmek ve ağırlamak babama kalmıştı.


Bir Pazar günü, babam ve rahmetli kardeşim Haluk ile birlikte onları kral mezarlarına götürdük. Amasya’yı görenler bilirler, resimde görülen soldaki mezarları gezdikten sonra sağdakilere gitmek için orta boşluğa geldiğimizde yukardaki kale müfettişlere yakın gibi göründü. Buradan kaleye çıkabilir miyiz dediler. Rahmetli kardeşim hemen atılarak “çıkarız” diye cevap verince hadi çıkalım dediler. Müfettiş oldukları için babam itiraz edemedi sessiz kalmayı yeğledi.


Başladık kayalara tutunarak ortadaki yardan yukarı doğru tırmanmaya. En önde kardeşim Haluk, müfettişler arkasında ben onların arkasında babamın hemen bir adım önünde tek sıra tırmanıyoruz. Gözüm hep babamda çünkü 45 yaşındaki babamın yüksek tansiyonu var heyecanlanıp rahatsızlanmasından korkuyorum.

Önden gidenlerden ara sıra küçük taş parçaları geliyor. Bir yandan da onlardan korunmaya çalışıyoruz. Bir ara içimden babama vazgeçip dönsek mi acaba demeyi düşündüm ama aşağı inmek daha zor hatta imkânsız. Zira çıktığımız yer o kadar dik ki başımızı öne eğip nereye basacağımızı görmek mümkün değil. Babamın morali bozulmasın diye söylemekten vazgeçtim. Bu saatten sonra yukarı tırmanmak daha akıllıcaydı çünkü.

Çok yavaş ve saatler süren heyecanlı bir tırmanıştan sonra yukarıya ulaştık ki kale duvarları ile tırmandığımız kayalar arasında bir insan boyundan daha geniş rampa bir kumluk alan var. Haluk en önde ama kale duvarlarına erişmek için tutunacağı bir yer yok elinin altı kumluk. Ne yapacağımızı şaşırdık. Geri dönmemiz imkânsız. Kimden nasıl yardım isteyeceğiz. Hepimiz panikledik. Ne zaman aklıma gelse elim ayağım boşalıyormuş gibi olur. Müfettişlerden birisi Haluk’u ayaklarından yukarı doğru itmeyi akıl etti. Kardeşim, ancak o zaman kale duvarlarındaki taşlardan birini yakalayabildi. O, oraya çıkınca kendinden sonraki müfettişi elinden tutarak yukarı çekti. Sonra sıra ile birbirimizi yukarı çektik.

Sanırım hepimiz hayatımızda yaşayacağımız ender korkulardan birisini orada yaşadık. Kuvvetli esen rüzgâr altında bir süre Amasya’yı kuşbakışı seyrettikten sonra arka yoldan rahatça indik. O yol bile sanırım bir saatten fazla sürdü. Rahatça indik dediysem de geçirdiğimiz korku ve heyecanımız yol boyunca devam etti. Eve gelince babam Haluk'a bir hayli kızdı ve anneme beni göstererek “bu çocuk hiç yanımdan ayrılmadı” sonra Haluk'u göstererek “bunun umurunda değildi, babam, abim geliyorlar mı acaba diyerek bir kere dönüp bakmadı aldı başını gitti” dedi.

Müfettiş beylerden birisi ertesi günü babama şöyle söylemiş “dün sizin küçük oğlanın dolduruşuna geldik hayatımızın macerasını yaşadık, ne gündü ama.” Bu olaydan iki gün sonra babamda bir sırt ağrısı peyda oldu. Devam edince annem şişe çekti de rahatladı. Sonraki günlerde bizi fark eden Amasyalıların “bu deliler kim” dediklerini duyduk ama kendimizi ifşa edecek kadar da saf değildik.

Bizim bu amatör tırmanışımızdan aylar sonra kaleye tırmanmak isteyen iki turist düşerek hayatlarını yitirmişlerdi.

07.06.2016

Sosyal  Medyada  Paylaş

     
YAZARIN DİĞER YAZILARI
OKUR YORUMLARI
PAZARDAN PAZARA
ABDULKADİR BEY YAZINIZDA GEÇENLERİN TAMAMI ÇOK DOĞRU TESPİTLER YOZGATINMERKEZ KÖYLERİ YÖNLERİNİ KENDİLERİNİ KÖYLERİNE EN YAKIN İLÇELERE İLÇELER VE İLÇELERE BAĞLI KÖYLER İSE İLÇEDE TEMİN EDEMEDİKLERİ HER TÜRLÜ İHTİYAÇ İÇİN YÖNLERİNİ KENDİLERİNE KOMŞU VİLAYETLERE VEYA KOMŞU VİLAYETLERİN İLÇELERİNE ÇEVİRMİŞ DURUMDALAR. YOZGAT ŞEHİR MERKEZİ BİTAP VE SAHİPSİZ HALDE
Adınız ve Soyadınız -- 17.11.2017 14:42
HİÇ UNUTAMADIĞIM BİR 10 KASIM
Sevgili Olcay Hanımefendi,

Yüce Atatürk’ün kurduğu “Türkiye Cumhuriyetinin” en güzel yıllarını biz yaşamışız. Ortaokul yıllarımızda başımızda şapkalarımız vardı. Bu şapkalar kız arkadaşlarımıza ne kadar yakışırdı. Bayramlarımızı ayrı bir coşku ile kutlardık. 19 Mayıs bayramlarına kız erkek bütün lise talebeleri katılırdık. Halka sunacağımız gösterileri beden eğitimi öğretmenlerimizin nezaretinde günlerce prova yapardık. 10 Kasımlarda Atatürk büstünün etrafını çiçeklerle süslerdik. Okul o gün ne güzel kokardı. Ben her 10 Kasımda burnumda bu kokuyu duyarım. Ne güzel günlermiş. Sevgi ve saygılarımla.

Olcay Hanımefendi için Bkz. http://akkentolcay.blogspot.com.tr/
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 11.11.2017 17:05
HİÇ UNUTAMADIĞIM BİR 10 KASIM
10 Kasım yazınızı beğeni ile okudum.
Bir otobüs şoförü, otobüsü durduruyor.
Mustafa Kemal Atatürk'e selam
vermeleri için.

Kutlarım o şoförü.

Neredeyse 50 yıl öncesinin bir anısı.

Bakalım yarın sabah, benim mahallemde 9'u beş
geçe sirenler çalmaya başlayınca kaç kişi selama
duracak.

Geçen yıl duran olmamıştı da.

Hatta siren sesine yakalanmamak için işe gidenler
evlerinden geç çıkmışlardı.

Saygıyla.
Olcay Akkent (Bn.)

olcay Akkent -- 10.11.2017 02:32
HİÇ UNUTAMADIĞIM BİR 10 KASIM
Sayın Kadriye Şahin Hanımefendi. Lütfedip göndermek zahmetinde bulunduğunuz yorumunuz için teşekkür ederim. Okuyucuların beğenisine sunulan bir yazının ne emekle hazırlandığını pek güzel ifade etmişsiniz. Yazılmak istenen konunun heyecanı ile çalakalem hazırlanan bir yazı daha sonra defalarca imla ve mana kontrolundan geçiyor. Okuyucu cümlelerden yanlış bir anlam çıkarır mı endişesi ile bir cümle kaç defa şekil değiştiriyor. Sizin anlattıklarınızı ben burada bir kere daha tekrar etmeyeyim. Güzel üslubunuzla anlatmaya çalıştığınız çabamızı okuyucularımız zaten takdir ediyorlar, sağolsunlatr. Takdir ve temennileriniz için bir kere daha teşekkürlerimi arz ediyor sağlıklar diliyorum.
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 09.11.2017 23:37
ÇAPANOĞLU EDİP BEY, REFİK HALİT KARAY ve İTTİHAT VE TERAKKİ PARTİSİ…
Sayın Çapanoğlu, Yazı yazmayan yazının değerini anlayamaz.Bin bir zahmetle yazılan, bir birinden değerli yazılarınız, yorumlarınız bizler için değer biçilmez bir hazinedir. Dilerim ki bu yazıların kıymeti bilinip okunmuş olsun. Bir yazıyı oluşturmak öyle zahmetli bir iş ki. Belin kırılır, gözün kanlanır, boynun ağrır. Yanlış bir kelime kullandım mı diye defalarca gözden geçirilir. Alınan olur mu diye sabaha kadar uykuların kaçar. Çünkü bir insana bir şeyi anlatmak atomu parçalamaktan zor demişler.
Geçmişin küllenmiş gerçeklerini gün yüzüne çıkartarak, kaybolmuş benliğin kazandırılması kazı yapmaktan daha zahmetli. Ne var ki, insan kendi kendini tanımadığı zaman kime ne faydası olur? Yazılarınız bize bizi tanıtıyor. Gerçekleri gün yüzüne çıkarıyor. Vermiş olduğunuz emeğe teşekkür ederken, Umarım ki, bundan sonra memleketim "cezalı" masalıyla avutmaktan vazgeçilir. Bu araştırmalarla halkın gözü açılır. Tarihin detaylarını anlamak isteyen sizi okumalı.

Saygı ve hürmetlerimle


Kadriye ŞAHİN -- 08.11.2017 23:30
ÇAPANOĞLU EDİP BEY, REFİK HALİT KARAY ve İTTİHAT VE TERAKKİ PARTİSİ…
Asil azmaz bal kokmaz, kokarsa yağ kokar onunda aslı ayrandır.Bu güzel insanlar nereye gittiler?
SUDE ÖZTÜRK -- 08.11.2017 21:53
PAZARCI ESNAFI
Sevgili dostum. Pazarcı esnafı da içimizden birileri. İyi huylusunun yanında, huysuzu, soysuzu da var. İdeal olanı insan ilişkilerinde seviyeli davranmak. Ama bazılarında o anlayış ne gezer. Ben de bir ufacık katkıda bulunayım izninle:
İstanbul’da bir semt pazarı. Vakit ikindi sonrası. Bir balıkçı tezgahının önü kalabalık. Balıkçı da anasının gözü. Bağırıyor sıtma görmemiş sesiyle: “Hadi, canlı canlı…Denizden yeni çıktı bunlar. Canlı canlı!”
Bir yaşlı hanım yaklaştı satıcıya:
-Yavrum, balıklar taze midir?
Balıkçı:
-Canlı canlı dedik ya hanım teyze!
Yaşlı hanım munis bir sesle:
-Yavrum, bak ben de canlıyım. Ama taze miyim?
Selam ve saygıyla aziz dostum.
Mustafa Topaloğlu -- 27.10.2017 16:23
PAZARCI ESNAFI
Sayın Çapanoğlu, Pazar alışverişleri biz hanımlar için çok önemli bir sosyal olay. Hem mutfak masrafını hem de sair ihtiyaçlarımız biraz daha ekonomik olarak halletmek için semt pazarlarından alış veriş yapmaya çalışıyoruz. Çok şükür bu güne kadar yazınızdaki gibi bir olay ile karşılaşmadım. Herkesin görgüsü, bilgisi, yetişme tarzı aynı değil. Bu yüzden de terbiyesizlik değil ama kaba davranışlar olabiliyor. Zamanla pazar yerinde efendi saygılı dürüst iyi niyetli beyleri ve hanım satıcıları tanıyor ve ahbap oluyorsunuz ve onlardan alışveriş yapmaya başlıyorsunuz. Son yıllarda pazarcı esnafı da gençleşmeye başladı. İş bulamayan gençler babalarına annelerine yardımcı oluyorlar bu da hem müşterilerin hem de satıcıların daha nazik olmasına katkı yaptı. Fiyat konusuna hiç girmeyeyim. Sanırım ne satan memnun nede alan. Saygılarımla.
SUDE ÖZTÜRK -- 25.10.2017 10:46
CEVİZ AĞACI
Aziz dostum, Ceviz Ağacı’nı okudum. Nazım Hikmet’in “Ceviz Ağacı”nı hatırladım. Hani der ya Koca Nazım:
“Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda,
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.”
Bir hikayesi var bu Ceviz Ağacı’nın. O hikayeyi “Cevizlik”te anlatacağım. Bir atasözünde de ceviz gölgesi (koz gölgesi) kız gölgesi diye vasıflandırılır. Şöyle söyler atalar: “Dut gölgesi, it gölgesi; söğüt gölgesi, yiğit gölgesi; koz gölgesi, kız gölgesi.” Yani o ağır uykular sülfür gazından ileri geliyormuş. Gaz maz salgılarmış ceviz ağacı, bilemem. Koz (ceviz) gölgesi kız gölgesidir. Atalar öyle diyor. Nokta. Bu nokta işin esprisi be canım.
Ben de Cevizlik’te ceviz bahsine bir başka pencereden bakacağım.
Selam ve saygılar efendim.

Mustafa Topaloğlu -- 13.10.2017 18:56
CEVİZ AĞACI
Sayın Çapanoğlu, okuyucularınıza verdiğiniz değerden dolayı teşekkür ediyorum. Sizleri okumak, anlamak gerçekten büyük bir ayrıcalık. Bu gazetede yazanlar, okuyanlar büyük bir aile gibi. Veya bendeniz sizin aranızda kendimi öyle hissediyorum. Bu duygunun kaynağı sizleri az çok tanıyor olmamdan veya aynı memleketin hasretiyle yaşamanın ortak noktasından da olabilir. Nede olsa aynı sulardan içtik, aynı yollardan geçtik, doğruyu, yanlışı aynı kültürün eğrilen ipinden seçtik. Bir ailede insan bir birini anlayamıyor, bir birine değer vermiyorsa o çatı altında yaşayanlar aile olamazlar. Bu bakımdan bu gazetede anlatma, anlama ve değer verme anlayışı hakim olduğu için sizleri ve biz okuyucuları aile çerçevesinde görüyorum.

Biraz bu aileden uzak kalmak zorunda kaldım. Gözlerimden rahatsızım. Bilgisayardan okumak göz sorunumu artırıyor. Hazır Bilgisayar bozulmuşken format attırmayım gözlerim dinlensin istedim. Bu süreç yaz'a tekamül ettiğinden, malum yaz sıcağı buralarda daha sıkıcı geçiyor, serin yerlere kendimizi atıyoruz. Arada bir telefondan yazılarınızı takip ediyordum fakat oradan yazı yazmak çok zor olduğundan yazamıyordum. Çok şükür gazetemizden ayrı kalacak kadar tatlı telaşeler den başka sorunumuz yok.

Yazınızda bahsettiğiniz "Ceviz ağacı" Yozgat'ın her evinin bahçesinde bulunan dede mirası ağaçlardan biriydi. Ceviz ağacının bir özelliğini duymuştum. Etrafında yaşanan önemli hadiseleri veya şahısları gövdesine fotoğraflayıp kaydedermiş. Ne kadar doğru bilmiyorum. Bildiğim şu ki Yozgat'da ne bahçe kalmış nede geçmişi geleceğe taşıyan, her şeye tanıklık eden ceviz ağaçları.

Bir önceki yorumumda bahsetmiştim. Öldürdüler Yozgat'ı kaçırdılar insanları.

Selam ve saygılarımla
SUZAN -- 13.10.2017 02:58