BİZİ TAKİP ETMEK İÇİN TIKLAYIN

                
 20.02.2018 YOZGAT'IN ve YOZGATLININ GAZETESİ SIK KULLANILANLARA EKLE  
 
 
Arama
 
Google
 
Şu anda
:
218
Dün
:
5063
Toplam
:
13451127
A'dan Z'ye A.Kadir ÇAPANOĞLU
KUNDURA TAMİRCİSİ
capanoglukadir@yahoo.com.tr
Sene 1958 babamın memuriyeti dolayısıyla Niğde’deyiz. Ben ortaokul ikinci sınıfta okuyorum, kardeşim ortaokul birinci sınıfta. Bayram dolayısıyla yeni ayakkabı alınmıştı. Oda kardeşimin isteği üzerine. Ben ailemden hiçbir zaman böyle şeyler istemedim, isteyemedim. Bir kere istedim annem cevap olarak “istemek için hak etmek lazım” demişti. Benim okul yıllarım çok ızdıraplı geçti. Çalışkan bir talebe değildim karnemde en az dört zayıfım olurdu. Annem de bunu kastetmişti. Hak etmediğim için de bir daha bir şey istemedim. Kardeşime ne alınırsa bana da alındı.

O bayram babam bizi hem manifatura ve mefruşat hem de ayakkabı satan bir mağazaya götürdü ve ayakkabı beğenmemizi istedi. Ben hep fiyatı düşük olanları seçtim. Çünkü hem hak etmiyordum hem de tek maaşla evimizi geçindirmeye çalışan babama yük olmak istemiyordum. Kardeşim zevkine uygun olanları deniyordu. Babam olayı fark etti mağaza sahibine hissettirmeden “oğlum öbür ayakkabılara da baksana” dedi. Usulca “baktım bunlar güzel” dedim. Önümüz yaz olduğu için ince köseleli bir ayakkabı seçmiştim. Sanki kösele değil kâğıtmış. Bir ay ancak giyebildim. O zamanlar ana cadde hariç Niğde’nin tüm sokakları taşlı toprak, evleri dam idi. Belki birazda bundan olacak ayakkabımın altı eridi delindi. İçine karton koyarak idare ettim. Zira alınan bir ayakkabıyı bir yıl kadar giymek zorunda idik ama sonra burnunda bir çivi çıktı.

Yürürken başparmağıma batmaya başladı. Bir süre katlandım, parmağım yara oldu, yürüme zorluğu başladı. Dayanamadım, yakınımızdaki boş bir arsada bir sıra halindeki küçük barakalarda kundura, metal eşya, bisiklet vs. tamirleri yapan esnaf vardı. Uzun siyah sakalları olan temiz yüzlü bir kundura tamircisine gittim “ amca bunun burnunda bir çivi var onu kaç kuruşa çıkarırsın eve gidip para alayım” dedim. Şimdi İlkokul ikinci sınıfa giden torunlarım ceplerine harçlık konmazsa surat asıyorlar. Adam “otur şu peykeye, çıkar bakayım” deyince ayakkabımı çıkardım. Elini sokup çiviyi bulunca bana sertçe “ çorabını da çıkar bakayım” dedi. Parmağımın yaralı halini görünce çok kızdı, “Sen benim çocuğum olsaydın seni döverdim” dedi. Sonra çiviyi çıkardı, kimin çocuğu olduğumu, okulumu, kardeşimi filan sordu. Aramızda bir yakınlık doğdu.

Sokağa çıktığımda oynayacak kimse olmazsa dükkânına gidip ancak iki kişinin oturabileceği büyüklükteki peykesine oturup onunla sohbet etmeye başladım. Ben anlatırdım o ses çıkarmadan dinlerdi. O güne kadar hiç okuldan kaçmamıştım ama gidersem coğrafya öğretmeni mutlaka beni sözlü imtihan yapacaktı. Gidecek bir yer yoktu hep yaptığım gibi dükkâna gittim. Okula gitmediğimi anlayınca bir süre öylece yüzüme bakıp “Beni de okula yollasalardı bende şimdi bir yerde memur olurdum, Madem korkuyorsun bu günlük otur ama bir daha yapma ” dedi.

Bir gün o iş yapıyor bende seyrediyordum. Öğlen olmuştu, kâğıda sarılı ekmek ve yeşil sarmısak çıkardı buyur beraber yiyelim dedi. Soğan ekmek duymuştum ama sarımsak ekmek hiç duymamıştım. Yok, ben sarımsak yiyemem size afiyet olsun dedim. Tam ilk lokmasını alacaktı ki ezan okundu. “Aziz Allah, şefaat ya Resul Allah” diyerek ekmeğini tezgâhın üstüne bıraktı ezan bitene kadar da sessizce bekledi. O günden sonra ne zaman bir ezan sesi duysam hep o sakallı temiz yüzlü kundura tamircisi gözümün önüne gelir.

Niğde deki o bayramdan sonra yılda iki ayakkabı hakkımız oldu kışlık ve yazlık.

21.08.2015

Sosyal  Medyada  Paylaş

     
YAZARIN DİĞER YAZILARI
OKUR YORUMLARI
TOPAL MOLLA
Tarihimizin bir yerlerinde gizlenmiş olan eşsiz bilgileri bizlere sunduğunuz için minnettarım. Hep sevgi yüklü kalın. Saygılarımla.
OĞUZ KARLI -- 16.02.2018 12:18
24 KASIM
ALLAH rahmeteylesin babannemin dedesi olur fazlı bilecen hatırlanması ne hoş..
Özgür tekin -- 09.02.2018 14:54
YOZGAT’TA BİR DEVLET BAKANI
Sayın Çapanoğlu merhaba
(Rahmetli babamla rahmetli Derviş Bey oğlu İsmail Çapan iki kardeş gibiydiler, babam İsmail Bey amcaya hep Çapanoğlu diye hitap ederdi, birbirleriyle çok şakalaşırlardı, ailece çok sık görüşürdük. Hanımı rahmetli Sariye Hanım Teyze, annemle "ahretlik bacısı" idiler. Hepsinin mekânı cennet olsun. Oğulları Doğan ve İsa ise çocukluk arkadaşlarımdı. Ben de size müsaadenizle, sakıncası yoksa Çapanoğlu diye hitap etmek isterim).
Merhum Mehmet Kemal Aydoğan (yanlış bilmiyorsam Mustafa değil Mehmet, oğlu daha iyi bilir) Yozgat İmam-Hatip Okulu'nda (o zaman ...Lisesi değil Okulu idi) bizim müdürümüz idi. Sanırım 1962 de emekli oldu veya kendi ayrıldı. Ben o okulda 1956-63 arası öğrenci idim. Bizim Resim ve Yurttaşlık Bilgisi derslerimize gelirdi aynı zamanda. Mükemmel bir fotoğrafçı ve ressam idi. Meşhur o "Bulutlarda Atatürk" fotoğrafı uzun yıllar ilk, orta ve liselerde, İmam-Hatip okullarında hep asılı idi. Merhum öğretmenimiz çok sempatik, güler yüzlü ve espritüel biri idi. Oğlunu o yıllarda henüz küçük çocukken tanıdım, sonra da bir daha görmedim, sık sık babasıyla gelirdi okula. Kayın biraderi ve meşhur Edhem Hafız'ın oğlu (çok muhterem öğretmenimiz) Ahmet Akman ise hem Gazipaşa İlkokulu’nda hem İmam-Hatip'te yıllarca öğretmenimiz oldu. Oğulları rahmetli Ergin Ağabey'i (mimar idi ve genç yaşta vefat etti maalesef) tanırdım. Küçük kardeşi Bilgin ise mahalleden benim ve Taha Akyol'un oyun ve mektep arkadaşımızdı. Birden hatıralar canlandı.
Selam ve saygılarımla,
A.Yaşar Ocak -- 04.02.2018 15:15
YOZGAT KÜLTÜR MERKEZİ
Değerli dostum,
Yozgat Kültür Merkezi, İstanbul’a yolum düştüğünde ilk ziyaret edeceğim mekan olacak. Bu merkezi böyle dört dörtlük inşa etmek her babayiğidin harcı değildir. Ellerine sağlık bu yolda gayret gösterenlerin. Siz de inşayı taa baştan alıp merkezin sunuma hazır hale geliş aşamasına kadar geçirdiği evreleri, verilen mücadeleyi ve gayretli çalışmaları ne güzel anlatmışsınız. Varlığınız daim ola aziz dostum.
Ben de Yozgat Kültür Merkezi’nin yapımında ve yaşatılmasında insan üstü gayret gösteren Sayın Başkan Ahmet Yılmaz başta olmak üzere, maddi manevi destek veren herkese candan teşekkür ederim.

Mustafa Topaloğlu -- 22.01.2018 14:30
CEP TELEFONU YASAKLANSIN MI, YASAKLANMASIN MI?
Abdülkadir Bey,
Eskiden Mafialar vardı, her taraflar bunların kontrolündeydi. Kanun kuvvetleri bile bunlarla uğraşamazdı. Şimdilerde bunlar bitti gibi göründüysede bu sefer MEDYA MAFİACILIĞI BAŞLADI!.Yok artık makinalı ile taramıyorlar ama milyonların önünde delilsiz, evraksız, kulaktan gelen yalan dolanlarla İNSANLARI LEBLEBİ GİBİ HARCIYORLAR.
Diyeceksinizki ülkede kanun var, mahkemeler var. YOK...ben inancımı kaybettim. Şayet bu ülkede kanun olsaydı bir kere bu medya mafialarına DUR DERLERDİ. Ama birde şu var hani derler ya '' bu başa bu tarak '' ayni öyle. Böyle seyirciye böyle show. Ülkelerde TV programlarının içeriğini seyircinin isteği belirler. Şu an kaç milyon Türk sınırımızda ne oluyoramı bakıyor yoksa kim ile kim
''ne!'' etmiş o programlarımı seyrediyor?
Bu gündüz programlarında güya avukatlar var !!! Yahu bu kadar belgesiz itelemeye, kariyer sahibi insanları rezil etmeye, aile mahremiyetini car car car açıklamaya ne HAKLARI VAR ?
Heye heye taşıyın mahkemelere...Kanal kiminmiş ? Showu yapanların arkalarında kimler varmış, reytingden kaç para dönüyormuş...
Şöyle bitireyim, BAZEN SERT KAYALARADA ÇARPILIR !
hamiyet Nagel -- 17.01.2018 14:43
ŞU HRİSTİYAN BAYRAMI
Sayın Abdulkadir Çapanoğlu,
Yeni yıl olgusunu irdeleyişinizden dolayı sizi kutluyorum. Okuma kültürü çok zayıf bir toplum olduğumuzdan insanlarımız çok rahat yönlendirilebiliyor. Bir de bilinçli biçimde yapılan yanlış yönlendirmeler devreye girince iş çığırından çıkıyor. Kendi kültürel değerlerimizi başkalarına öyle kolay kaptırıyoruz ki anlatmak olanaksız. Çünkü bu değerlerimizin farkında değiliz. Yeni yıl olayı da böyle. İslamiyetin benimsenmesinden önce kutladığımız yeni yılı, kendi kültürümüz çerçevesince tüm dünyaya yayacağımız yere, özellikle Batı kültürünün dinsel yaklaşımlarına teslim etmişiz kendimizi. Kuşkusuz biraz da İslamiyetin bazı kesimlerce bir çıkar aracı olarak kullanılmasının da bunda etkileri var. Durum böyle olunca ne yazık ki insanların bir özel günü çoluk çocuklarınca eğlenerek geçirmesi bazı çevreleri rahatsız ediyor. Acaba yazınızı okuyunca yeni yıl kutlamalarına bir Hıristiyan geleneği olarak bakanlar ne diyecekler?...
Saygılarımla.
Muhsin Köktürk -- 01.01.2018 18:43
CAHİLDİM DÜNYANIN RENGİNE KANDIM
Koskoca bir şehirde böyle saçma sapan bir pazar anlayışı olurmu. Pazar yeri diye yaptıkları yerde otopark yok, süt yoğurt pazarı yozgatın bir ucunda sebze meyve pazarı öbür ucunda böyle bi pazar Yozgat Yozgat oldu olalı görmedi. Rezalet diz boyu efendiler sahipsiz memleket. Herşeyin bir kuralı usulü kaidesi olur. Pazar pazar benzemez oldu. Böyle gidrse bırakın çoruma semer satmak için getmeyi, yakın zamanda 1 kilo süt almak içinde gitmek zorunda kalacağız.
Adınız ve Soyadınız -- 13.12.2017 14:27
BİR ANI
Sayın Çapanoğlu, gönderdiği yazısından girişimci bir ruha sahip olduğunu tahmin ettiğim Sayın Nusret Alper beyi tebrik ediyorum. Keşke aynı karakterdeki kişiler dernek gibi, kooperatif gibi bir çatı altında örgütlenebilseler. Basından takip ettiğim kadarı ile Yozgat kadınları erkeklerinden daha cesur ve daha girişkenler. Hâlbuki, Yozgat’ımız birçok konuda bakir sayılır. Üzüldüğüm bir taraf da kendi esnafımız varken dışardan gelen esnafın açtığı işyerlerine Yozgat yerli halkının daha fazla itibar etmesi. Bu arada Sayın Belediye başkanımızın gerek lise caddesindeki gerekse kuyumcular caddesindeki düzenlemesinden sonra alışverişte sanki daha bir canlanma olduğu izlenimi taşıyorum. Umarım öyledir. Saygılarımla.
SUDE ÖZTÜRK -- 07.12.2017 10:45
PAZARDAN PAZARA
Sayın Çapanoğlu,
Pazardan pazara yazınızı üzülerek okudum. Meyve sebze pazarı ile süt yoğurt peynir pazarının birbirinden uzakta olmasının sebebini anlayamadım. Şehirlerin pazarlarında hepsi aynı pazarın içinde ama kendilerine ayrılan yerlerde olurlar. Bu pazarlarda o kadar çok çeşit var ki mutfak eşyası satanlar, giysi satanlar, güneş gözlüğü satanlar, iç çamaşırı satanlar, ayakkabı satanlar vs. Yozgat pazarında ise bunlar değil köylünün getirdiği ve kendi ürettiği ürünleri kolayca pazarlayabilmesi isteniyor. Umarın Belediye Başkanlığı ve Valilik buna göre tedbir alırlar. Bu araştırma yazınız için sizi kutluyorum. Saygılarımla
SUDE ÖZTÜRK -- 23.11.2017 12:44
PAZARDAN PAZARA
Bu yazanlar doğru ve Yozgat gerçekten bu hale geldiyse Yozgat bitmiş demektir. Alıcının satıcının köylüsüyle kentlisiyle tüm ahalinin pazardan ihtiyaçlarını karşılayabileceği pazar yeri yapılamıyorsa boş yere organize sanayi yapmaktan, sanayileşmekten, tarımı güçlendirmekten bahsetmesin kimse yazık çok yazık. Oysa istimlak edilip güzel bir haftA alık pazar yeri yapılsa alıcı da satıcı da yaşadığı bu sıkıntıdan kurtulur.
RIZA KAYACAN -- 22.11.2017 15:27