BİZİ TAKİP ETMEK İÇİN TIKLAYIN

                
 20.11.2017 YOZGAT'IN ve YOZGATLININ GAZETESİ SIK KULLANILANLARA EKLE  
 
 
Arama
 
Google
 
Şu anda
:
204
Dün
:
4601
Toplam
:
13177983
A'dan Z'ye A.Kadir ÇAPANOĞLU
GÖRÜNMEZ KAZA
capanoglukadir@yahoo.com.tr
Babamın İş Bankasındaki memuriyeti dolaysıyla İlkokul 5.sınıfı Afyon Dinar’da okumuştum, sene 1957. Ilıca diye anılan kaynak suyunun doldurduğu birbirine bağlı iki büyük havuzun yakınında bir binada oturuyoruz. Bina üç katlı ve Kızılay’ın mülkiyetinde. Kaynak suyu tünel gibi bir yerden önce küçük havuza oradan da büyük havuza akıyor. Küçüğünde bizler, büyüğünde ağabeyler yüzüyor. Havuzlarda kendiliğinden oluşan balıklarda bizimle birlikte yüzüyorlar. Her yıl yaptığımız gibi o yılda yaz tatilimizi Yozgat’ta dedem Ceritzade Şükrü efendinin Mutafoğlu mahallesindeki büyük evinde geçirdik. Dedemin evi şimdi üzeri kapatılan öz’ün (dere) üstündeki sarı taşlarla yapılmış köprünün başında idi. Duvarındaki pınar bugün de akmaya devam ediyor. Dedem İstanbul’a taşınma kararı verince kira getirisi olsun diyerek evi böldürdü. Bu ev tam beş ev oldu. Tatilimiz bitince rahmetli babam da Yozgat’a gelir bir hafta bizimle kalır, hep birlikte bulunduğumuz şehre dönerdik.

O yıl tatilimiz biterken bize gönderdiği mektubunda, işlerin çokluğundan dolayı Yozgat’a gelemeyeceğini, uygun gördüğümüz bir tarihte Dinar’a dönmemizi yazmıştı. Bizde okulların açılmasına bir hafta kala trenle Dinar’a döndük. Babam bizi istasyonda karşıladı. Yüzünde koyu renk büyük lekeler vardı ve biraz da durgundu. Annem heyecanla yüzüne ne oldu diye sordu, o da yok bir şey eve gidince anlatırım dedi. Faytonla eve dönerken aynı lekelerin ellerinde de olduğunu fark ettik ama eve kadar sustuk.

Cennetmekân anneannem Yozgat’tan ayrılırken her yıl yaptığı gibi gelecek yaza kadar yememiz için bir teneke çalma, bir teneke pekmez, bal, tereyağı, tarhana, turşu filan katardı yanımıza. Eve gelince önce onları yerleştirdik. Annem işlerini bitirip biraz soluklanınca babama tekrar sordu yüzüne ne oldu diye.

Babam hafta sonu yağda yumurta yapmak için gaz ocağının ispirtoluğuna ispirto şişesinden bir miktar ispirto koyuyor. Kibriti çakınca kopan bir parça inanılmayacak bir rastlantı ile kıvılcım şeklinde yerdeki ispirto şişesinin açık ağzından içeri giriyor, şişe patlıyor içindeki ispirto yerin eğimine göre yanarak ve yayılarak ilerliyor. Gittiği istikamette içinde barut ve saçma kutuları ile boş ve dolu fişeklerin bulunduğu oldukça ağır av sandığı var. Babam panik halinde mutfak önlükleri, el havluları vs. bez cinsinden eline ne geçerse akan ispirtonun önüne atıyor, geriye doğru iteleyerek de sandığa doğru gitmesini önlemeye çalışıyor. Bu çaba içinde iken farkında olmadan yüzü ve elleri yanıyor. Alt katımızda yine bankada mesai arkadaşı babamın da adaşı Muammer Beyler oturuyorlardı. Üst kattan gelen ve normal olmayan gürültüler üzerine merak edip yukarı çıkıyorlar ama babamın kapıyı açacak zamanı yok. Yangını söndürünce yüzünde ve ellerinde yanıklar ile perişan bir şekilde kapıyı açıyor. Muammer Bey’in annesi yanan yerlerin acısını hafifletmek için hemen salça sürerek babamı hastaneye götürüyorlar. Bunları duyunca çok üzüldük. Daha sonra komşular hoş geldinize geldiklerinde babanız çok büyük bir tehlike atlattı deyince daha da üzüldük. Anladık ki babamız bu yüzündeki yanıklar yüzünden Yozgat’a bizi almaya gelmemiş.

Dedem Çapanoğlu Muhlis Bey’in bir Cuma namazında Çapanoğlu Büyük Camiinde geçirdiği beyin kanamasından sonra müteahhitlik hizmetleri hüsranla neticelenince babam Ankara da İş Bankasına memur olmak zorunda kalmıştı. Hayatta tek zevki Yozgat’a gidip kadim arkadaşı meşhur otobüsçü rahmetli Seyit Taşan ile ava gitmekti. Bazen çok sevdiği “Koçu’lunun oğlu Ahraz’ı” da (sağır dilsiz) yanına alırdı. Ahraz bu yüzden babamı ve biz iki kardeşi çok severdi. Av sandığını açıp fişek doldurmaya başlayınca bende aletini kullanarak boş fişeklerin patlamış kapsüllerini söküp yenilerini takmada yardım ederdim. Winchester marka av tüfeğini severek okşayarak temizler hazırlardı. Başından geçen bu olaydan sonra bizimde böyle bir tehlikeye maruz kalabileceğimiz korkusu ile hayattaki bu tek zevkinden vazgeçti, hepsini sattı sevgili babacığım. Nur içinde yatsın.

04.07.2014

Sosyal  Medyada  Paylaş

     
YAZARIN DİĞER YAZILARI
OKUR YORUMLARI
PAZARDAN PAZARA
ABDULKADİR BEY YAZINIZDA GEÇENLERİN TAMAMI ÇOK DOĞRU TESPİTLER YOZGATINMERKEZ KÖYLERİ YÖNLERİNİ KENDİLERİNİ KÖYLERİNE EN YAKIN İLÇELERE İLÇELER VE İLÇELERE BAĞLI KÖYLER İSE İLÇEDE TEMİN EDEMEDİKLERİ HER TÜRLÜ İHTİYAÇ İÇİN YÖNLERİNİ KENDİLERİNE KOMŞU VİLAYETLERE VEYA KOMŞU VİLAYETLERİN İLÇELERİNE ÇEVİRMİŞ DURUMDALAR. YOZGAT ŞEHİR MERKEZİ BİTAP VE SAHİPSİZ HALDE
Adınız ve Soyadınız -- 17.11.2017 14:42
HİÇ UNUTAMADIĞIM BİR 10 KASIM
Sevgili Olcay Hanımefendi,

Yüce Atatürk’ün kurduğu “Türkiye Cumhuriyetinin” en güzel yıllarını biz yaşamışız. Ortaokul yıllarımızda başımızda şapkalarımız vardı. Bu şapkalar kız arkadaşlarımıza ne kadar yakışırdı. Bayramlarımızı ayrı bir coşku ile kutlardık. 19 Mayıs bayramlarına kız erkek bütün lise talebeleri katılırdık. Halka sunacağımız gösterileri beden eğitimi öğretmenlerimizin nezaretinde günlerce prova yapardık. 10 Kasımlarda Atatürk büstünün etrafını çiçeklerle süslerdik. Okul o gün ne güzel kokardı. Ben her 10 Kasımda burnumda bu kokuyu duyarım. Ne güzel günlermiş. Sevgi ve saygılarımla.

Olcay Hanımefendi için Bkz. http://akkentolcay.blogspot.com.tr/
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 11.11.2017 17:05
HİÇ UNUTAMADIĞIM BİR 10 KASIM
10 Kasım yazınızı beğeni ile okudum.
Bir otobüs şoförü, otobüsü durduruyor.
Mustafa Kemal Atatürk'e selam
vermeleri için.

Kutlarım o şoförü.

Neredeyse 50 yıl öncesinin bir anısı.

Bakalım yarın sabah, benim mahallemde 9'u beş
geçe sirenler çalmaya başlayınca kaç kişi selama
duracak.

Geçen yıl duran olmamıştı da.

Hatta siren sesine yakalanmamak için işe gidenler
evlerinden geç çıkmışlardı.

Saygıyla.
Olcay Akkent (Bn.)

olcay Akkent -- 10.11.2017 02:32
HİÇ UNUTAMADIĞIM BİR 10 KASIM
Sayın Kadriye Şahin Hanımefendi. Lütfedip göndermek zahmetinde bulunduğunuz yorumunuz için teşekkür ederim. Okuyucuların beğenisine sunulan bir yazının ne emekle hazırlandığını pek güzel ifade etmişsiniz. Yazılmak istenen konunun heyecanı ile çalakalem hazırlanan bir yazı daha sonra defalarca imla ve mana kontrolundan geçiyor. Okuyucu cümlelerden yanlış bir anlam çıkarır mı endişesi ile bir cümle kaç defa şekil değiştiriyor. Sizin anlattıklarınızı ben burada bir kere daha tekrar etmeyeyim. Güzel üslubunuzla anlatmaya çalıştığınız çabamızı okuyucularımız zaten takdir ediyorlar, sağolsunlatr. Takdir ve temennileriniz için bir kere daha teşekkürlerimi arz ediyor sağlıklar diliyorum.
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 09.11.2017 23:37
ÇAPANOĞLU EDİP BEY, REFİK HALİT KARAY ve İTTİHAT VE TERAKKİ PARTİSİ…
Sayın Çapanoğlu, Yazı yazmayan yazının değerini anlayamaz.Bin bir zahmetle yazılan, bir birinden değerli yazılarınız, yorumlarınız bizler için değer biçilmez bir hazinedir. Dilerim ki bu yazıların kıymeti bilinip okunmuş olsun. Bir yazıyı oluşturmak öyle zahmetli bir iş ki. Belin kırılır, gözün kanlanır, boynun ağrır. Yanlış bir kelime kullandım mı diye defalarca gözden geçirilir. Alınan olur mu diye sabaha kadar uykuların kaçar. Çünkü bir insana bir şeyi anlatmak atomu parçalamaktan zor demişler.
Geçmişin küllenmiş gerçeklerini gün yüzüne çıkartarak, kaybolmuş benliğin kazandırılması kazı yapmaktan daha zahmetli. Ne var ki, insan kendi kendini tanımadığı zaman kime ne faydası olur? Yazılarınız bize bizi tanıtıyor. Gerçekleri gün yüzüne çıkarıyor. Vermiş olduğunuz emeğe teşekkür ederken, Umarım ki, bundan sonra memleketim "cezalı" masalıyla avutmaktan vazgeçilir. Bu araştırmalarla halkın gözü açılır. Tarihin detaylarını anlamak isteyen sizi okumalı.

Saygı ve hürmetlerimle


Kadriye ŞAHİN -- 08.11.2017 23:30
ÇAPANOĞLU EDİP BEY, REFİK HALİT KARAY ve İTTİHAT VE TERAKKİ PARTİSİ…
Asil azmaz bal kokmaz, kokarsa yağ kokar onunda aslı ayrandır.Bu güzel insanlar nereye gittiler?
SUDE ÖZTÜRK -- 08.11.2017 21:53
PAZARCI ESNAFI
Sevgili dostum. Pazarcı esnafı da içimizden birileri. İyi huylusunun yanında, huysuzu, soysuzu da var. İdeal olanı insan ilişkilerinde seviyeli davranmak. Ama bazılarında o anlayış ne gezer. Ben de bir ufacık katkıda bulunayım izninle:
İstanbul’da bir semt pazarı. Vakit ikindi sonrası. Bir balıkçı tezgahının önü kalabalık. Balıkçı da anasının gözü. Bağırıyor sıtma görmemiş sesiyle: “Hadi, canlı canlı…Denizden yeni çıktı bunlar. Canlı canlı!”
Bir yaşlı hanım yaklaştı satıcıya:
-Yavrum, balıklar taze midir?
Balıkçı:
-Canlı canlı dedik ya hanım teyze!
Yaşlı hanım munis bir sesle:
-Yavrum, bak ben de canlıyım. Ama taze miyim?
Selam ve saygıyla aziz dostum.
Mustafa Topaloğlu -- 27.10.2017 16:23
PAZARCI ESNAFI
Sayın Çapanoğlu, Pazar alışverişleri biz hanımlar için çok önemli bir sosyal olay. Hem mutfak masrafını hem de sair ihtiyaçlarımız biraz daha ekonomik olarak halletmek için semt pazarlarından alış veriş yapmaya çalışıyoruz. Çok şükür bu güne kadar yazınızdaki gibi bir olay ile karşılaşmadım. Herkesin görgüsü, bilgisi, yetişme tarzı aynı değil. Bu yüzden de terbiyesizlik değil ama kaba davranışlar olabiliyor. Zamanla pazar yerinde efendi saygılı dürüst iyi niyetli beyleri ve hanım satıcıları tanıyor ve ahbap oluyorsunuz ve onlardan alışveriş yapmaya başlıyorsunuz. Son yıllarda pazarcı esnafı da gençleşmeye başladı. İş bulamayan gençler babalarına annelerine yardımcı oluyorlar bu da hem müşterilerin hem de satıcıların daha nazik olmasına katkı yaptı. Fiyat konusuna hiç girmeyeyim. Sanırım ne satan memnun nede alan. Saygılarımla.
SUDE ÖZTÜRK -- 25.10.2017 10:46
CEVİZ AĞACI
Aziz dostum, Ceviz Ağacı’nı okudum. Nazım Hikmet’in “Ceviz Ağacı”nı hatırladım. Hani der ya Koca Nazım:
“Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda,
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.”
Bir hikayesi var bu Ceviz Ağacı’nın. O hikayeyi “Cevizlik”te anlatacağım. Bir atasözünde de ceviz gölgesi (koz gölgesi) kız gölgesi diye vasıflandırılır. Şöyle söyler atalar: “Dut gölgesi, it gölgesi; söğüt gölgesi, yiğit gölgesi; koz gölgesi, kız gölgesi.” Yani o ağır uykular sülfür gazından ileri geliyormuş. Gaz maz salgılarmış ceviz ağacı, bilemem. Koz (ceviz) gölgesi kız gölgesidir. Atalar öyle diyor. Nokta. Bu nokta işin esprisi be canım.
Ben de Cevizlik’te ceviz bahsine bir başka pencereden bakacağım.
Selam ve saygılar efendim.

Mustafa Topaloğlu -- 13.10.2017 18:56
CEVİZ AĞACI
Sayın Çapanoğlu, okuyucularınıza verdiğiniz değerden dolayı teşekkür ediyorum. Sizleri okumak, anlamak gerçekten büyük bir ayrıcalık. Bu gazetede yazanlar, okuyanlar büyük bir aile gibi. Veya bendeniz sizin aranızda kendimi öyle hissediyorum. Bu duygunun kaynağı sizleri az çok tanıyor olmamdan veya aynı memleketin hasretiyle yaşamanın ortak noktasından da olabilir. Nede olsa aynı sulardan içtik, aynı yollardan geçtik, doğruyu, yanlışı aynı kültürün eğrilen ipinden seçtik. Bir ailede insan bir birini anlayamıyor, bir birine değer vermiyorsa o çatı altında yaşayanlar aile olamazlar. Bu bakımdan bu gazetede anlatma, anlama ve değer verme anlayışı hakim olduğu için sizleri ve biz okuyucuları aile çerçevesinde görüyorum.

Biraz bu aileden uzak kalmak zorunda kaldım. Gözlerimden rahatsızım. Bilgisayardan okumak göz sorunumu artırıyor. Hazır Bilgisayar bozulmuşken format attırmayım gözlerim dinlensin istedim. Bu süreç yaz'a tekamül ettiğinden, malum yaz sıcağı buralarda daha sıkıcı geçiyor, serin yerlere kendimizi atıyoruz. Arada bir telefondan yazılarınızı takip ediyordum fakat oradan yazı yazmak çok zor olduğundan yazamıyordum. Çok şükür gazetemizden ayrı kalacak kadar tatlı telaşeler den başka sorunumuz yok.

Yazınızda bahsettiğiniz "Ceviz ağacı" Yozgat'ın her evinin bahçesinde bulunan dede mirası ağaçlardan biriydi. Ceviz ağacının bir özelliğini duymuştum. Etrafında yaşanan önemli hadiseleri veya şahısları gövdesine fotoğraflayıp kaydedermiş. Ne kadar doğru bilmiyorum. Bildiğim şu ki Yozgat'da ne bahçe kalmış nede geçmişi geleceğe taşıyan, her şeye tanıklık eden ceviz ağaçları.

Bir önceki yorumumda bahsetmiştim. Öldürdüler Yozgat'ı kaçırdılar insanları.

Selam ve saygılarımla
SUZAN -- 13.10.2017 02:58