24.04.2014 YOZGAT'IN ve YOZGATLININ GAZETESİ SIK KULLANILANLARA EKLE
YEREL BASINDA RESMİ İLAN PAYLAŞIM KAVGASI
Yozgat kent merkezinde günlük yayınlanan Yozgat HABER ile İLERİ gazeteleri ek kontenjan resmi ilan paylaşımı ve internetten kullandıkları İktibas yazılarının ‘aşırma,çalma,çırpma,’ türünden olduğu iddiaları yüzünden okurlarının huzurunda kıyasıya tartıştılar. Geçen hafta önce Y.Haber gazetesinden İnan Soyer ile İleri gazetesinden Yasin Kayhan arasında başlayan resmi ilan ek kontenjanı ve alıntı haberler tartışmasına Yozgat Haber gazetesi editörü Yusuf Koçsoy karışınca her iki gazete arasındaki tartışma sertleşti. Koçsoy’un “İnternetten haberi aşırmak fiilen hırsızlıktır”ithamına büyük tepki gösteren İleri gazetesi yazarlarından Seda Erkılıç, konuya ilişkin makalesinde Koçsoy’un geçen yıl yaptığı ve kendilerine öğrettiği alıntı işini itiraf ederek “Koçsoyun İnternetten aşıramayacağı haber yoktur. Hırsızlığın yolunu bana göstermeyen kişi olsaydı bu yazıyı yazmazdım “dedi.Evren Kurban da Koçsoy’un İleri gazetesine yönelttiği “ hırsızlık” yakıştırmasına daha ağır bir dille yanıt verdi.Koçsoy’u Yozgattaki gazeteleri birbirine düşürmekle suçlayan Kurban,Yozgat’ta Yusuf Koçsoy’la aynı mesleği yaptığı için utandığını söyledi.

Geçen hafta başlarında İnan Soyer İleri gazetesinin muhtevasının internet alıntısı olduğunu iddia ederek başlattığı tartışmanın devamında Yozgatta 4.gazeteye tahammül edemeyeceklerini, Haber gazetesini 30 sayfa bölgesel yayınlamayı hedeflediklerini açıkladı ve bu arada İLERİ gazetesinin ihaleye fesat karıştırmaktan lekeli olduğunu söyledi.Yasin Kayhan ise İnan Soyer’in Merhaba gazetesini bahane edip daha önce verdiği sözlerinde durmadığını belirterek Soyer’in Yeni Ufuk ve İleri gazetesinin ilanlarına göz diktiğini ileri sürdü.Y.Haber gazetesinin de internetten alıntı,kopyalama ve yapıştırma haberlerini kullandığını belirten Kayhan,internet haberlerinin Haber gazetesince Yozgata nasıl uyarlandığını da anlattı.

İleri ve Y.Haber gazeteleri arasında sürdürülen “ek resmi ilan kontenjan ve alıntı haber “ kavgasını Yozgat bürokrasisi dikkatle,Yozgat kamuoyu ibretle ve Yozgat medya dünyası ise her iki gazete mensuplarının hakaret varan ifadelerle birbirlerini suçlamaları nedeniyle de üzüntüyle izledi.

PAYLAŞILAMAYAN İLAN PASTASININ RAKAMLARI

Yozgatta günlük yayınlanan 3 gazete yılda toplam 600 bin TL tutarındaki ilan pastasını paylaşıyor. İl merkezinde her bir gazete düne kadar yılda 200 bin TL ilan hakkından yararlanırken Y.Haber,sayfa ve kadro sayısını arttırıp diğer iki gazeteden ຜ ek kontenjan resmi ilan hakkını elde ederek 80 bin TL fazla ilan alacak.. Bu nedenle İleri gazetesi de ek resmi ilan kontenjanı için başvurdu. Yeni Ufuk gazetesi kontenjan başvurusu için hazırlıklarını sürdürüyor. Öte yandan yaklaşık 6 aydır günlük yayınlanan Merhaba gazetesi ise Şubat ayında ara denetlemeden geçecek ve 1 yıl sonra kategorisine göre resmi ilan alacak…

TARTIŞMA 12 OCAK’TA BAŞLADI ?

İki gazete arasındaki tartışmaya Yozgat Haber” gazetesi Genel Yayın Yönetmeni İnan Soyer’in, 12 Ocak 2009 tarihli “Sıra Yeni Ufuk gazetesinde” başlıklı yazısı neden oldu.

Soyer, yazısında, “Yozgat Haber” gazetesinin 19 Mayıs 2008’de renkli ve büyük boy olarak yayınlanmaya başladığını; bunun üzerine “İleri” gazetesinin de ‘benzer bir yapılanmaya girmek mecburiyetinde kaldığını’ belirterek bu gelişmeyi özetlerken, “İleri” gazetesinin ‘muhtevasının önemli bir kısmının internet alıntısı’ olduğunu ileri sürdü.Soyer,yazısında ayrıca ek kontenjan sürecinin tamamlanmasına ihtiyaç bulunduğunu belirterek “Yozgat Haber ve İlerinin adımını Yeni Ufuk gazetesi de atmalıdır vakit gecirmeksizin..Sıra Yeni ufuk gazetesindedir.Onlardan da benzer girişim bekliyorum”dedikten sonra hedeflerinin 30 sayfalı,renkli ve 5 bin trajlı bölge gazetesi vasfını kazanacak bir gazeteyi yayınlamak olduğunu açıkladı.

KAYHAN :EKMEĞİMİZE GÖZ KOYDU

Soyer’in yazısında yer alan internetten alıntı iddiasından rahatsız olan İleri gazetesinin Yayın Yönetmeni Yasin Kayhan ,Y.Habere yanıt vermekte gecikmedi.Kayhan,14 Ocak tarihli “İnanılır olmak” başlıklı yazısında, “Y. Haber” gazetesinin sayfa ve personel sayısını artırmasının sebebinin, resmî ilânlardan daha fazla pay almak olduğunu belirterek özetle şunları kaydetti:

“Kısaca özetlemek gerekirse ;Yozgat haber mensupları tarafından İleri ve Yeni Ufuk resmi ilan paylarına göz dikilmişti

…………………………..

Yozgat’ta resmi ilanları yalnız ben yayınlayayım diye ek kontenjana başvuracaksın.İnsanların ekmeklerine göz koyacaksın.Sonra da onların bir köşede oturup sizi sessizce izlemesini bekleyeceksin.Yok,öyle yağma..”

“SİZ DE ALINTI YAPIYORSUNUZ”

Köşesinde Soyer’in İleri hakkındaki alıntı iddiasına da cevap veren Kayhan, “Yozgat Haber” gazetesinin 1 Ocak’ta10, 2 Ocak’ta 9, 3 Ocak’ta 5, 5 Ocak’ta da 8 haberi internetten kopyalayıp yayınladığını öne sürdü.

Kayhan,konuya ilişkin şunları yazdı:

“Şayet İnan Soyer, Yozgat Haber gazetesinin sadece 1 Aralık 2008 tarihinden bugüne kadarki sayılarına göz ucuyla bakarsa, kimin internet haberleri ile gazete sayfalarını şişirdiğini daha iyi anlayacaktır! Olmadı Sayın Soyer, İleri gazetesini eleştirirken kendinize ayna tutmayı ihmal ettiniz, hiç şık olmadı…”

Kayhan,yazısının son bölümünde ise “İlerinin ihale peşinde koşan ek bir şirketi veya sürekli sıcak para akıtan finansörü yok.” İddiasında da bulundu.

SOYER :ÜZERİMDE İHALE LEKESİ YOK

Kayhan’a cevap vermekte gecikmeyen İnan Soyer,15 Ocakta köşesinde eleştirilerinin dozunu artırıp yeni bir yazı kaleme alarak tartışmayı başka bir boyuta çekmek istedi ve geçmişte İleri gazetesini yayınlayan şirketin ihaleye fesat karıştırma cezasını hatırlatarak,” İhale peşinde koşan ek bir şirket ve sürekli para akıtan finansörler cümlesini hiç ama hiç üzerime almıyorum…Çok şükür ‘ihaleye fesat karıştırmak’ cezası da lekesi de üzerimde yok..” dedi.

Soyer, “İleri gazetesinin haberleri neredeyse tümden aşırma” başlıklı yazısında, tartışmanın geçmişine dair bir hatırlatma yaptı. Soyer, 22 Nisan 2008 tarihli “Vuslata az kaldı” başlıklı yazısından bir bölümünü tekrar yayınladı. Bu bölümde Soyer, Yozgat’ta günlük olarak 3 gazete yayınlandığını, dördüncüsünün yayınlanmasına tahammül edemeyeceklerini vurguladı.

“DÖRDÜNCÜ GAZETEYE TAHAMMÜL EDEMEYİZ”

Soyer, bu mesajının, o günlerde yayın hazırlığı yapan “Yozgat Merhaba” gazetesine yönelik olduğunu belirterek, mesajının ne anlama geldiğini şöyle açıkladı:

“Merhaba gazetesi sahibine( Ahmet Büyüksoy), ‘Bak arkadaş, meydanı boş zannetme. Biz hedef büyüttük, işin zannettiğin gibi kolay değil. Çıta artık daha yüksek. Gel bu işten vazgeç’ mesajı verirken, İleri ve Yeni Ufuk gazetesi sahiplerine de ‘Dördüncü gazete çıkmadığı sürece sorun yok. Ama çıkması hâlinde ek kontenjana müracaat ederim, haberiniz olsun’ dedim.

……………………………..

"Ahmet Büyüksoy uyarımı dinlemedi ve 4 Temmuz günü gazetesine start verdi."

Bu açıklamanın ardından Soyer, Merhaba gazetesinin yayına başlamasıyla ‘tılsımın bozulduğunu’ ifade etti.

AŞIRMA HABER LİNKLERİ

Soyer, yazısının devamında, İleri gazetesinin haberlerinin “internetten aşırma” olduğu iddiasını da sürdürdü.İleri gazetesinin sadece sayfa çoğalttığını ileri süren Soyer,özetle şunları söyledi:

“İleri gazetesinde hemen hemen her şey alıntı.Köşe yazılarından dördü iktibas..Haberlerinin neredeyse % 80’ni internetten aşırma”

İleri’nin bazı haber başlıklarını sıralayarak, bu haberlerin kopyalandığını ileri süren Soyer, web sitelerinin linklerini ayrıntılı olarak dökümanlarını yazdı.

KAYHAN: MERHABA GAZETESİ BAHANE

İnan Soyer’in İleri gazetesi ile sütunlarından yazışmasını sürdürmesi üzerine Yasin Kayhan,Soyer’in eleştirilerine 16 Ocakta “Y. Haber’in eline su dökemeyiz” başlıklı bir sayfalık yazı ile karşılık verdi.Sadece ileri değil Yozgatta yayınlanan günlük gazetelerin internetten alıntılar yaptığını itiraf eden Kayhan, yazısında, “Y.Haber” gazetesinin ek kontenjan ( ilân payının artırılması ) başvurusunda bulunma sebebi olarak yeni çıkan Merhaba gazetesini göstermesinin inandırıcı olmadığını; çünkü Merhaba’nın ilân hakkı elde edebilmesi için kanunen belli bir süre geçmesi gerektiğini, bu sürenin sonunda ilân alıp alamayacağının da bugünden belli olmadığını belirtti.

“Y.HABER SÖZÜNDE DURMADI “

Kayhan, “Y. Haber” gazetesinin ‘ek kontenjan’ başvurusu yapmayacağına dair taahhütte bulunduğu halde, bu sözünde durmadığını öne sürüyor. Soyer ise, bunu her ortamda dile getirdiğini iddia edip, Bekir Çaylak, Muammer Karadeli ve Ahmet Büyüksoy’u şahit gösteriyor. Buna karşılık Kayhan da, şahit gösterilen bu isimlerin diğer gazetelere mensup olduğuna işaret ederek, Soyer’in bu açıklamasını, ‘ek kontenjan’ başvurusunun kendilerinden gizlendiğinin bir itirafı olarak değerlendiriyor.

“SÖZÜNDE DURMAK ŞART MI ?“

Kayhan ayrıca, Soyer’in köşe yazısında kullandığı “Ticarette ‘verilen sözlere itibar etmek’ gibi bir kural mı var? Göbeğimizi birlikte mi kestik?” sözüne işaret ederek, “Hangisine inanalım? O zaman kimse kimseye itimat etmesin, nasılsa ticaret bu diyerek, her yapılanı sinesine çeksin! İleri Gazetesi penceresinden bakıldığında, ek kontenjan meselesi gizli kapaklı yapılmıştır” diye yazdı. Kayhan, kendilerini rahatsız eden konuları da şöyle özetledi:

“SOYER SÖZLERİNİ YERİNE GETİRMİYOR”

“Haa! Biz Y. Haber’in ek kontenjana başvurmuş olmasından rahatsız mıyız? Tabi ki hayır… Tek rahatsız olduğumuz konu; Sayın Soyer’in kendi kendine köşesinden alenen verdiği sözlerin, yine kendisi tarafından yerine getirilmemesidir. Yoksa, ek kontenjana Yozgat Haber’in başvurmuş olmasından değil… İleri gazetesi de ek kontenjana başvurmuştur. Ama bunu Yozgat Haber’i takip ettiği için değil, ekmek parası için yapmıştır.”

DEMEÇLER YOZGATTAKİ KİŞİLERE NASIL UYARLANIYOR

Kayhan, yazısında, “Yozgat Haber”e yönelik ilginç bir suçlamada daha bulundu. Kayhan, bu iddiasını şöyle dile getirdi:

“Örneğin; Ziraat Odaları Birliği´nin internet sitesine bir haber düşer, ertesi gün Yozgat Ziraat Odası Başkanı’nın ağzından bu haber yayınlanır. Ne başkanın haberi vardır, ne de Yozgat’taki diğer gazetelerin… Bu sadece bir örnek. Aynı şey diğer sivil toplum kuruluşlarına, hatta kurumlara da yapılıyor.

Hatta biz oda başkanlarını arayıp neden bu konuyla ilgili açıklama yapmıyorsunuz? Diye sorduğumuzda kendilerinin bile böyle bir haberden bilgilerinin olmadığını söylüyorlar.Düşünsenize, sizin fotoğrafınızla, sizin ağzınızdan bir haber yapılıyor, ama siz bu haberden bihabersiniz! Ben bunları düne kadar hiç yazmadım.”

LİNKLERE LİNKLERLE CEVAP

Kayhan, Soyer’in İleri’ye yönelik “internetten haber aşırma” suçlamasına da aynı yöntemle karşılık vererek, “Yozgat Haber”de yayınlanan 14 haber başlığını sıralayıp, bu haberlerin kopyalandığını öne sürdüğü web sitelerinin linklerini köşesinde yayınladı.

ORTAĞIMI BENDEN KOPARDILAR

İnan Soyer ise İleri gazetesine yönelik eleştirel yazılarına ertesi gün de devam etti.16 Ocak’ta kaleme aldığı “Kendim ettim, kendim buldum” başlıklı yazısında, Yozgat’ta gazeteciliğin kalite kazanması için “Yozgat Haber”in sayfa ebadını büyütüp renkli olarak basmaya başladıklarını anlattıktan sonra, isimlerini vermediği bazı kişilerin kendisine çelme taktığını öne sürdü.Soyer, “Ortağımın ( Ruhi Bacanlı’nın) aklını çelip kopardılar benden” diye yazdı. Soyer, aynı yazısında İleri gazetesini kastederek “yer yer kendini gösteren saldırı ve satışmalar karşısında suskun kalmamız korkuyla izah bulunca ‘bir dakika’ demek mecburiyetinde kaldım ister istemez.”dedikten sonra şunları yazdı:

ÇALMA ÇIRPMA DEVRİ BİTTİ

“Arkadaşlar,

……………………………..

Sayfalarını internetten aşırma haberlerle doldurmayı bırakıp, haber peşinde koşmalarını, yetenekleri ölçüsünde kalemlerini konuşturmalarını salık veririm.

Bir kez daha ilan ediyorum buradan.Herkes hesabını buna göre gözden geçirsin.Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak bundan sonra.. Ya adam gibi gazetecilik yapacak, ya hayat hakkı bulamayacak.

Aşırma, iktibas, çalma/çırpma, kopyalayıp yapıştırma devri bitti.”


BASIN İLAN KURUMU MEVZUATI NE DİYOR ?

Yozgattaki iki yerel gazete arasında ‘aşırma,çalma,çırpma,kopyalayıp yapıştırma ‘ diye adlandırılan ALINTI haberlerin gazetelerde nasıl kullanılabileceği hususu Basın İlan Kurumunun teşkiline dair 195 sayılı kanununun 67 sayılı genel kurul kararının 17 . maddesinin son paragrafında şöyle tanımlanmakta..

………………………….

"Gazetelerin zorunlu içeriğinde yer alan yazı,fotoğraf,resim ve benzerlerinin hangi yayın organından alındığının gösterilmesi zorunludur.Herhangi bir telif ve abonelik ücreti ödenmeksizin İNTERNET ortamından veya YAZILI eserlerden yapılan ALINTILAR ile gazetenin kendi türüyle bağdaşmayacak her türlü yazı,resim ve benzerlerine bu kararın ilgili bölümlerinde belirtilen zorunlu içerikte yer verilemez."

Basın İlan Kurumu mevzuatında aynı konunun ilgili diğer bölümlerinde ALINTI yazılarının gazetenin yüzölçümünün % 10’nundan fazla kullanılamayacağı ,her türlü İKTİBAS yazısı ve haberinin kaynağının ad ve tarihinin yayınlanması gerektiği ve bu hususlara uymayan gazetelerin de ilan haklarının düşeceği hükme bağlanmış bulunuyor.

Öte yandan yine Basın İlan Kurumu mevzuatı, gazetelerin yasanın öngördüğü koşullarda fikir işçilerinin çalıştırılmasını zorunlu tutuyor.Basın İlan Kurumu mevzuatı gazetelerin kadrolarında yer verilen ancak gazetede fiilen çalışmayan göstermelik kadro elemanları ile matbaa çalışanlarını 212 sayılı yasaya göre fikir işçisi olarak kabul etmiyor.

Haber: Yozgat muhabir / Redaksiyon : Yozgat gazetesi

KOÇSOY OLAYA BULAŞINCA KAVGA BÜYÜDÜ

BU HABERİN DEVAMINI YARIN YAYINLAYACAĞIZ


(20.01.2009) ...

Yozgat Gökhan BALCI
YOZGAT GAZETESİ WEB SİTESİ Yayın başlangıcı Mart 2006
YOZGAT Gazeteclik, Matbaacılık ve Reklamcılık Ltd.Şti. Kurucusu : Osman Hakan KİRACI
© Copright (Tüm Hakları Saklıdır. ) izin alınmadan ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılmaz
Tel : 0 (354) 212 46 46 Sitemiz Basın Meslek ilkelerine uymayı taahhüt eder.
FAX: 0 (354) 217 45 45